poniedziałek, 19 czerwca 2017

[59] Mleko i Miód by Rupi Kaur


Hejka !
Dziś opowiem wam trochę o tym, dlaczego uważam, że "poezja" Rupi Kaur jest tak niesłusznie (moim zdaniem) popularna. Zapraszam...

Zacznę może od tego, że moje regularne spotykanie się z poezją zakończyło się wraz z końcem matur. Od tamtej pory nie sięgałam po poezję, ponieważ miałam jej po prostu dosyć. Sięgnęłam po tę pozycję z ciekawości i muszę przyznać, że wielkiego szału nie ma.

Wiadomą dla mnie sprawą jest to, że każdy traktuje i rozumie poezję w inny sposób. Jedni potrafią się utożsamić z osobą mówiącą w wierszu, a inni po prostu tego nie czują. I to jest jak najbardziej normalne, ponieważ każdy ma swoje przemyślenia i doświadczenia, które wpływają na naszą interpretację wierszy. 

Trzeba przyznać, że autorka poruszyła bardzo trudne i kontrowersyjne tematy takie jak : gwałt, czy cierpienie. To był bardzo odważny krok z jej strony, ponieważ nie każdy ma na tyle odwagi, aby pisać o tego typu tematach. 

Niestety doszukałam się ogromnej ilości wierszy, które absolutnie nic nie wnoszą lub przekazują coś, co jest dla mnie oczywiste. Wiersze są zbyt proste, aby mogły być nazwane wierszami. Odzwierciedlają to m.in. zwykłe zdania, nie wzbogacone żadnymi środkami stylistycznymi. 

Ciężko mi jest w ogóle potraktować te utwory jako wiersze. Moim zdaniem były to raczej różne odczucia zlane na papier. Wydaje mi się, że dzięki temu autorka chciała poczuć ulgę w związku z własnymi doświadczeniami. Ta książka nie jest dla mnie tomikiem poezji, ponieważ czytając ją w ogóle nie ma się takiego odczucia.

Poezja powinna dawać powody do refleksji czy przeróżnych rozmyślań na temat naszego własnego życia, a tutaj tego niestety zabrakło. Liczyłam na to, że może tym razem wiersze mnie czegoś nauczą. Najsmutniejsze dla mnie jest jednak to, że podeszłam do tej książki bez oczekiwań i niestety się zawiodłam. Książka została bardzo dobrze rozreklamowana, więc wiele osób podchwyciło hasła reklamowe i sięgało po tę pozycję, dlatego zyskała taką popularność. Było kilka wierszy, które przypadły mi do gustu, ale nie było ich na tyle, aby pokochać tę książkę choć w malutkim stopniu.

Podsumowując każdy musi przeczytać tę książkę i wyrobić sobie własne zdanie na jej temat, ponieważ to jest poezja, a z nią już tak bywa, że jednym się podoba, a drugim nie.

*Klikając w powyższy obrazek przeniesiesz się do podstrony, gdzie znajdziesz wszystkie wyzwania, w których bierze udział ta książka*

15 komentarzy:

  1. Jeszcze nie czytałam, ale nie wiem czy będę czytać, bo poezja to nie moja bajka.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że mimo wszystko powinnaś spróbować. Może akurat tobie się spodoba.
      Pozdrawiam

      Usuń
  2. Lubię poezję, chociaż nie sięgałam po nią ostatnio zbyt często. Szkoła mi na to nie pozwalała, ponieważ lubię myśleć nad znaczeniem słów poety/poetki. Myślę,że w miarę możliwości spróbuję.
    Pozdrawiam!
    Zapraszam do siebie!
    http://pasjanaszymzyciem.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak jak napisałam, każdy odkrywa poezję po swojemu, więc aby wyrobić sobie własne zdanie na temat tej książki powinnaś ją przeczytać :)
      Z chęcią zajrzę też na twojego bloga. Lubię odkrywać nowych blogerów.
      Pozdrawiam

      Usuń
  3. Zgadzam się, że trudno nazwać wierszami te krótkie spostrzeżenia autorki i że czasem okrutnie trącą banałem, ale znalazły się też takie, które w jakiś sposób do mnie przemówiły. Niebawem u mnie również recenzja tego tomiku :)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z chęcią przeczytam twoją recenzję. Może w przyszłości sięgnę po tę pozycję i zmienię swoje zdanie ? Kto wie.
      Pozdrawiam

      Usuń
  4. Rzadko sięgam po poezję, ale jeśli już to robię, to wybieram wiersze polskich autorów. "Mleko i miód" zrobiło się bardzo popularne, jednak ja nie dałam się ponieść tej fali, bo kompletnie mnie do tego tomiku nie ciągnęło i nadal nie ciągnie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście do czytania nie powinniśmy się zmuszać, więc jeżeli czujesz, że ta książka nie jest dla ciebie to jak najbardziej w porządku ;) Nie wszystko jest dla każdego.
      Pozdrawiam

      Usuń
  5. Szczerze mówiąc nigdy nie chciałam jej kupić. Ale, żeby zobaczyć o co z tym tomikiem chodzi to przeczytałam kilka wierszy w księgarni. Również czułam, że jej popularność to reklama. Wiem,że powinnam przeczytać cały tomik aby się przekonać z całością, jednak raczej tego nie zrobię.
    Pozdrawiam!
    http://recenzje-zwyklej-czytelniczki.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie koniecznie trzeba przeczytać całość aby wyrobić sobie opinię
      Pozdrawiam

      Usuń
  6. Sama wspomniałaś, że każdy interpretuje poezję inaczej, więc może warto byłoby dać sobie chwilę czasu i podejść do tego tomiku raz jeszcze? Być może jesteś na taki etapie życiowym, w którym większość wierszy nie ma dla Ciebie sensu, jednak w innych okolicznościach byłabyś w stanie odnaleźć w nich coś, czego wcześniej nie dostrzegałaś? ;)
    http://favouread.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że może to być naprawdę dobry pomysł ;) Dziękuję za jego podsunięcie.
      Pozdrawiam

      Usuń
  7. Zgadzam się z tym co napisałaś. Od poezji oczekuję znacznie więcej niż to, co Rupi Kaur zaserwowała w "Mleku i Miodzie". Część z tych "wierszy" jest strasznie banalna i właściwie podobne sentencje można zobaczyć na tumblrze czy innych tego typu portalach, ale nikt się tym nie zachwyca i nie nazywa tego poezją. Odbieram to podobnie jak ty - dla mnie jest to po prostu zbiór przeżyć autorki. Szału nie ma, ale nie wątpię, że inni mogą się odnajdywać w tym tomiku i jakoś utożsamiać z tym, co napisała autorka. Wszystko zależy od czytelnika, do mnie to nie przemówiło ;).

    www.literynapapierze.pl

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Większość recenzji jest pozytywna, lecz zdarzają się też te negatywne. Dobrze jest wiedzieć, że kilka osób ma ten sam pogląd na tę książkę.
      Pozdrawiam

      Usuń
  8. Od jakiegoś czasu zbieram się, by kupić tę książkę. Niestety brak pieniędzy na razie robi swoje.
    Pozdrawiam serdecznie
    Tori czyta

    OdpowiedzUsuń

Jeżeli przeczytałeś/aś mój post to proszę, zostaw komentarz.
Wasze komentarze motywują do regularnego pisania postów.
Staram się odpisywać na każdy komentarz, a jeżeli prowadzisz bloga to zostaw link do niego, a na pewno zajrzę do ciebie, zostawię komentarz, a może nawet zaobserwuję. ;)